Thursday, August 25, 2016

003. ECG - ĐTĐ 003


ECG 3
An 80-year-old woman, who had previously had a few attacks of dizziness, fell and broke her hip. She was found to have a slow pulse, and this is her ECG. The surgeons want to operate as soon as possible but the anaesthetist is unhappy. What does the ECG show and what should be done?

ĐTĐ 3
Một phụ nữ 80 tuổi, trước đó đã có vài lần chóng mặt, ngã và bị vỡ xương hông. Mạch của bà được phát hiện là chậm và đây là điện tâm đồ của . Bác sĩ phẫu thuật muốn m càng sớm càng tốt nhưng bác sĩ gây mê không bằng lòng. Điện tâm đồ thể hiện những gì và bạn sẽ làm gì?
ANSWER 3
The ECG shows:
•P wave rate 130/min
•Complete heart block
•Ventricular (QRS complex) rate 23/min
•The ventricular ‘escape’ rhythm has wide QRS complexes and abnormal T waves
No further interpretation of the ECG is possible.

TRẢ LỜI 3
Điện tâm đồ cho thấy:
•Nhịp sóng P 130/phút
•Block tim hoàn toàn
•Nhịp thất (Phức bộ QRS) 23/phút
•Nhịp 'thoát' tâm thất có Phức bộ QRS rộng và sóng T bất thường
Không thể giải thích thêm gì với điện tâm đồ này.

Clinical interpretation
In complete heart block there is no relationship between the P waves (here with a rate of 120/min) and the QRS complexes.

Giải thích lâm sàng
Trong block tim hoàn toàn không có mối liên hệ giữa sóng P (ở đây với nhịp 120/phút) và phức bộ QRS

What to do
In the absence of a history suggesting a myocardial infarction, this woman almost certainly has chronic heart block: the fall may or may not have been due to a Stokes-Adams attack. She needs a permanent pacemaker ideally immediately. If permanent pacing is not possible immediately, a temporary pacemaker will be needed preoperatively.


Xử trí
Trong trường hợp này không có một tiền sử gợi ý nhồi máu cơ tim, người phụ nữ này gần như chắc chắn bị block tim mn tính. Ngã có thể là do hoặc không do cơn Adams-Stokes. Bệnh nhân cần một máy tạo nhịp vĩnh viễn, mà tốt nhất là đặt ngay lập tức. Nếu tạo nhịp vĩnh viễn không thể thực hiện ngay lập tức thì một máy tạo nhịp tạm thời là cần thiết trong giai đoạn tiền phẩu.

Summary *
Complete (third degree) heart block.








Tóm tắt *
Block tim hoàn toàn (độ 3)

Người dịch: Đặng Phước Công